1.1 Tema og aktualitet
585/2025

1.1 Tema og aktualitet

Tema for oppgaven er nettilknytning med vilkår om utkobling eller begrensning av kraftforbruk etter forskrift 24. oktober 2019 nr. 1413 om nettregulering og energimarkedet (NEM-forskriften) §§ 3-1/3-2 tredje ledd. Tilknytning på vilkår (TPV) er aktuelt når kraftprodusenter eller uttakskunder (kunden) ønsker å tilknyttes strømnettet, men det ikke er tilstrekkelig tilgjengelig kapasitet i nettet for å dekke hele kundens behov.(1) Terminologien er forskjellig i lovverket og hos aktørene som benytter det. Uttrykket «tilknytning på vilkår», og forkortelsen TPV benyttes mest, og oppgaven vil derfor også benytte denne. Se f.eks. Energidepartementet (2020) s. 2 og 4, Statnett (2024h) Nettselskapene har en tilknytningsplikt etter lov 29. juni 1990 nr. 50 om produksjon, omforming, overføring, omsetning, fordeling og bruk av energi m.m. (energiloven, enl.) §§ 3-3 og 3-4, som krever nettinvesteringer ved kapasitetsbegrensninger. Heller enn å vente på nettinvesteringer, kan nettselskapet og kunden velge å inngå en avtale om TPV for å utnytte den kapasiteten som finnes i nettet. På denne måten oppnår kunden en raskere nettilknytning, og ellers ubrukt kapasitet blir utnyttet – en vinn-vinn-situasjon.(2) Thema (2021) s. 4

Avtale om TPV kan enten inngås midlertidig, i påvente av nettutbygging, eller permanent som et alternativ til nettutbygging.(3) Energidepartementet (2020), forskrift 7. april 2021 nr. 1072 om endring i forskrift om nettregulering og energimarkedet, Ot.prp. nr. 62 (2008-2009) s.37-38, RME (2023a) Permanent avtale om TPV er en ny ordning for uttakskunder, innført i 2021. Midlertidige avtaler har vært tillatt siden 2009, men har ikke vært lovregulert. Da ordningen ble forskriftsfestet var bakgrunnen en økning i antall kunder som etterspurte TPV, med ønske om en permanent avtale.(4) Energidepartementet (2020) s. 2 Særlig gjaldt dette store industrikunder med behov for rask avklaring og en reserveløsning klar for når utkobling eller reduksjon ble nødvendig.(5) Energidepartementet (2020) s. 2 Problemet i dag er at avtaler om TPV inngås sjelden, og kundene heller ender i kø for nettilknytning på alminnelige vilkår.(6) Statnett (2024h) s. 2 Kunden er da henvist til å vente på, og betale for, at nettet bygges ut, noe som i Norge tar svært lang tid.(7) NOU 2022: 6 s. 16, 24. Utvalget anslår at ledetiden på store nettanlegg (15 km med 132 kV spenning) å være fra 7-14 år.

Fokuset for oppgaven er de rettslige rammene for ordningen med TPV for uttakskunder. Norge, sammen med flere andre land i Europa, har lange køer for nettilknytning, og et behov for større fleksibilitet.(8) NVE (2024a), NOU 2022: 6 s. 89 og 96, CRU (2024a) s. 75-78, Söder (2018) Køene skyldes blant annet elektrifisering og en langvarig konsesjonsprosess for nye nettanlegg.(9) NOU 2022: 6 s. 16 Prosessen for alminnelig nettilknytning er under revidering med sikte på å gjøre kø-systemet mer rettferdig og effektivt.(10) Energidepartementet (2024) s. 27-28 Forslaget om å implementere modenhetsvurderinger for å kunne omarbeide køene får kritikk for å pynte på prosessen uten å løse kø-problemet.(11) Lede (2024) s. 1-2 TPV utnytter det eksisterende strømnettet ved å tilknytte flere uten å vente på nettutbygging, og er derfor et tiltak som går direkte på problemet.(12) Statnett (2024h) s. 2 Med denne tilknytningsformen blir fleksible kunder flyttet ut av køen og inn på nettet raskere. I tillegg oppnår netteierne en mer effektiv bruk av nettet, ved å utnytte kapasitet som ellers står ubrukt.

Det er to typetilfeller av dårlig utnyttelse av kraftnettet hvor en mer fleksibel nettilknytning er særlig interessant, og hvor TPV er aktuelt:

  1. Der det er utbygget tilstrekkelig nettkapasitet, men produksjonen er svingende, det vil si strømmen kommer fra ikke-regulerbare kilder.

  2. Der det ikke er utbygget tilstrekkelig med nettkapasitet, og strømtilførselen endres med andres forbruk i nettet.

Strømproduksjonen har endret seg de siste årene, og stadig mer av produksjon kommer fra ikke-regulerbare kilder, som sol- og vindkraft.(13) NVE (2024d) Det vil si at netteierne i større grad enn før må forholde seg til en varierende produksjon.(14) NVE (2023) s. 3 Dette fører til at maksimal utnyttelse av produksjonen er avhengig av fleksibilitet fra både kunder og nettselskaper. I tillegg anslår Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) at kraftforbruket fortsetter å øke grunnet blant annet omstillingen til elektrisitet i kraftkrevende industri.(15) NVE (2023) s. 5 Begge typetilfeller vil kunne møtes med større bruk av avtaler om TPV. Det er derfor nødvendig å se på hvor de rettslige begrensningene, og mulighetene, for TPV ligger i dag.