2.5 Dispensasjon fra leveringsplikten og tilknytningsplikten
585/2025

2.5 Dispensasjon fra leveringsplikten og tilknytningsplikten

En siste mulighet i en situasjon der nettilknytningen ikke anses å være DF er at netteier søker om dispensasjon.(1) Enl. §§ 3-3/3-4 andre ledd I et slikt tilfelle vil kunden miste sin rett på tilknytning etter forespørselen. For områdekonsesjonærer søkes slik dispensasjon hos RME, for anleggskonsesjonærer hos Energidepartementet.(2) Enl. §§ 3-3/3-4 andre ledd, Ot.prp. nr. 62 (2008-2009) s. 38, Prop.5 L (2017-2018) s. 67 Ordlyden for områdekonsesjonærer, «særlige grunner», peker i retning av en høy terskel, hvor det må spesielle grunner til, men grensen synes lavere enn for anleggskonsesjonærer hvor grensen går ved «ekstraordinære tilfeller».

Dette støttes i forarbeidene, hvor Energidepartementet senest i 2018 la til grunn at dispensasjon fra tilknytningsplikten etter Enl. § 3-4 er ment å være en «sikkerhetsventil for helt spesielle situasjoner», når tilknytningen kan komme på kant med forsyningssikkerheten.(3) Ot.prp. nr. 62 (2008-2009) s. 38, Prop.5 L (2017-2018) s. 34-35 Hva gjelder dispensasjon etter enl. § 3-3 er det i forarbeidene fra 1990, hvor ordlyden var den samme, lagt til grunn at dispensasjon er aktuelt når tilknytningen «med rimelighet» ikke kan skje på «vanlige betingelser».(4) Ot.prp. nr. 43 (1989-1990) s. 87-88 Det vises blant annet til hytteeiendommer og til anlegg der tilknytning fra annet fordelingsverk anses mer samfunnsmessig rasjonelt. Det er med andre ord også her en høy terskel. Ved å åpne for TPV blir terskelen for dispensasjon muligens enda høyere, da det legges opp til et alternativ når tilknytning ikke er DF.