5.1 Nærings- og fiskeridepartementets egen vurdering av spørsmålet
Nærings- og fiskeridepartementet tok i høringsnotatet til auksjonsforskriften til orde for at det ikke var behov for å fastsette auksjonsregelverket i sin helhet i forskrift. Innledningsvis pekte departementet på at forvaltningen har vedtatt auksjonsregler på andre områder tidligere, og at det varierer om forvaltningen har vedtatt disse i forskrifts form.(1) Nærings- og fiskeridepartementet (2018) s. 3, Nærings- og fiskeridepartementet (2020) s. 19 og Nærings- og fiskeridepartementet (2022) punkt 4.1. Nærings- og fiskeridepartementet viste i høringsnotatet til auksjonsforskriften først til Landbruks- og matdepartementets auksjoner for fordeling av tollkvoter:
«Landbruks- og matdepartementet fordeler tollkvoter gjennom auksjon, der de overordnede reglene for auksjonene følger av forskrift 10. oktober 2008 nr. 1132 om fordeling av tollkvoter for landbruksvarer. Landbruksdirektoratet fastsetter imidlertid mer detaljerte regler for auksjonen utenfor forskriften, slik som minimums- og maksimumsandel av tollkvoten som en budgiver kan legge inn bud på (hjemlet i forskriften § 14) og tidsintervallet som auksjonen forlenges med hver gang det legges inn bud (hjemlet i forskriften § 19).»(2) Nærings- og fiskeridepartementet (2018) s. 3 og Nærings- og fiskeridepartementet (2020) s. 19.
Deretter viste departementet til Nasjonal kommunikasjonsmyndighets auksjoner av frekvensrettigheter, og uttalte følgende:
«Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har avholdt en rekke auksjoner. Ekomloven § 6-4 andre ledd bestemmer at "Ved utlysing av et begrenset antall tillatelser skal utvelgelseskriteriene være objektive, transparente, ikke-diskriminerende og forholdsmessige." Det detaljerte auksjonsregelverket fastsettes av Nkom, men ikke i forskrifts form.»(3) Nærings- og fiskeridepartementet (2018) s. 3 og Nærings- og fiskeridepartementet (2020) s. 19.
Det fremgår ikke av dette hvilke vurderinger Landbruks- og matdepartementet eller Nasjonal kommunikasjonsmyndighet har gjort av behovet for å fastsette egne regelverk i forskrift. Nærings- og fiskeridepartementet bestemte seg uansett på bakgrunn av dette for å regulere de overordnede rammene for auksjonen i forskrift, og de mer detaljerte reglene i et utfyllende auksjonsregelverk uten forskrifts form.(4) Nærings- og fiskeridepartementet (2018) s. 3, Nærings- og fiskeridepartementet (2020) s. 19 og Nærings- og fiskeridepartementet (2022) punkt 4.1. Departementet understreket at det underveis i høringsnotatet til forskriften skulle gjøre nærmere rede for hvilke bestemmelser det var aktuelt å fastsette i de ulike regelsettene,(5) Nærings- og fiskeridepartementet (2018) s. 3, Nærings- og fiskeridepartementet (2020) s. 19 og Nærings- og fiskeridepartementet (2022) punkt 4.1. men disse kommentarene ser bare ut til å bygge på enkeltreglenes detaljnivå. Ved siden av henvisningen til at det er snakk om detaljerte regler for gjennomføringen av auksjonen, bygger beslutningen om å fastsette detaljreglene for auksjonen utenfor forskriften tilsynelatende på følgende begrunnelse: Andre har gjort det på tilsvarende måte tidligere.
Det er opp til det enkelte forvaltningsorgan selv å vurdere om forskriftsformen er nødvendig. Det er i tillegg tvilsomt om blant annet Nasjonal kommunikasjonsmyndighet har gjort riktig i å vedta hele auksjonsregelverket utenfor forskrift. I alle tilfeller avhenger ikke nødvendigheten av forskriftsformen av hva andre har gjort tidligere, men av en rettslig vurdering etter bestemte lovregler.