4.7 Veien videre etter auksjonen
4.7.1 Muligheten til å dele opp og (plikten til å) fusjonere produksjonskapasiteten
Det første som skjer etter auksjonen er at Fiskeridirektoratet tildeler produksjonskapasiteten til auksjonens vinnere i form av et «tilsagn», jf. auksjonsforskriften § 5 første ledd andre punktum. Tilsagnet om produksjonskapasitet er et eget enkeltvedtak, og er den delen av akvakulturtillatelsen som kalles for «selskapstillatelsen», jf. laksetildelingsforskriften § 1-3 bokstav i og b andre punktum.
Alle akvakulturtillatelser skal avgrenses til en maksimalt tillatt produksjonskapasitet på selskapsnivå, jf. laksetildelingsforskriften § 3-3, jf. akvakulturdriftsforskriften § 47. Tidligere var produksjonstaket i selskapstillatelsene standardisert,(1) Se forskrift 22. desember 2004 nr. 1798 om tillatelse til akvakultur for laks, ørret og regnbueørret (laksetildelingsforskriften) § 15. men avgrensningene fastsettes nå individuelt. Verken laksetildelingsforskriften eller akvakulturdriftsforskriften sier derimot noe om tillatelsenes minste tillatte kapasitet.
Regler om det er fastsatt i auksjonsforskriften. Den bestemmer at fylkeskommunen etter auksjonen bare kan skrive ut tillatelsesdokumenter – akvakulturtillatelser – dersom tillatelsen på selskapsnivå gir rett til å produsere minst 100 tonn produksjonskapasitet, jf. auksjonsforskriften § 8 første ledd.(2) Nærings- og fiskeridepartementet (2022) punkt 4.4. Formålet med kravet er at tillatelsene ikke skal bli så små at driften blir uhensiktsmessig.(3) Nærings- og fiskeridepartementet (2022) punkt 4.4.
Dette er likevel ikke til hinder for at auksjonsdeltakerne kan vinne kapasitet på mindre enn 100 tonn, jf. auksjonsforskriften §§ 5 fjerde ledd første punktum og motsetningsvis 8 andre ledd første punktum. Den minste mengden produksjonskapasitet en budgiver kan vinne er 1 tonn, jf. auksjonsforskriften § 5 fjerde ledd første punktum. Fiskeridirektoratet kan derfor dele ut tilsagn på under 100 tonn, men budgiverne er i slike tilfeller nødt til å fusjonere produksjonskapasiteten med en eller flere eksisterende tillatelser. De eksisterende tillatelsene må være i samme produksjonsområde som produksjonskapasiteten fra auksjonen tilhører. Etter fusjonene må tillatelsene minimum gi rett til å produsere 100 tonn, jf. auksjonsforskriften § 8 andre ledd.(4) Nærings- og fiskeridepartementet (2022) punkt 4.4. Dette gir også mindre aktører mulighet til å delta på auksjonen, og til å drive innenfor deres forutsetninger og økonomiske rammer.(5) Nærings- og fiskeridepartementet (2018) s. 9.
Så lenge den enkelte tillatelse ender opp med en minste produksjonskapasitet på 100 tonn, er det mulig for alle auksjonens vinnere å fordele kapasiteten på nye tillatelser i ønsket antall og størrelser, jf. auksjonsforskriften § 16 fjerde ledd andre og tredje punktum. De kan også søke om å få produksjonskapasiteten, eller deler av denne, fusjonert med allerede eksisterende tillatelser.(6) Nærings- og fiskeridepartementet (2022) punkt 4.4. Fordelingen av produksjonskapasiteten må selvfølgelig skje innenfor det produksjonsområdet kapasiteten ble vunnet på auksjonen, og er ellers underlagt begrensningene i auksjonsforskriften § 8, jf. auksjonsforskriften § 16 fjerde ledd første punktum.
Etter at Fiskeridirektoratet har tildelt tilsagnene og næringsaktørene har bestemt seg for hvordan de ønsker å fordele kapasiteten innenfor rammene av det auksjonsregelverket tillater, må de sende inn søknad til fylkeskommunene. Det gjelder både for søknader om å fusjonere vunnet produksjonskapasitet i allerede eksisterende tillatelser, og for søknader om utstedelse av nye tillatelser, jf. auksjonsforskriften § 8 tredje ledd første punktum. Auksjonens vinnere har seks måneder på seg fra tilsagnsvedtaket til å sende inn melding om klarering av en lokalitet for oppdrettet. Ellers kan selskapstillatelsen bli trukket tilbake, jf. laksetildelingsforskriften § 9-1 tredje ledd. Søkerne skal betale saksbehandlingsgebyr for dette, med hjemmel i forskrift 21. desember 2001 nr. 1597 om gebyr og avgift i forbindelse med akvakulturvirksomhet § 2, jf. auksjonsforskriften § 8 tredje ledd andre punktum, jf. forvaltningsloven § 27 a. Gebyret skal dekke forvaltningens utgifter ved å behandle søknadene.(7) Nærings- og fiskeridepartementet (2022) punkt 4.4.
Tilsagn på mindre enn 100 tonn produksjonskapasitet må vinnerne fusjonere innen en fastsatt frist i auksjonsforskriften, slik at størrelsen på den endelige akvakulturtillatelsen er lik eller større enn 100 tonn, jf. auksjonsforskriften § 8 andre ledd. Det er ikke adgang til å få utsatt denne fristen.(8) Nærings- og fiskeridepartementet (2020) s. 21. Fristen gjelder både før eventuell klarering av en lokalitet, og etter at det er klarert en lokalitet til oppdrettet, slik at fristen løper parallelt med fristen i laksetildelingsforskriften § 9-1 tredje ledd.
Dersom tilsagn på under 100 tonn produksjonskapasitet ikke er fusjonert innen auksjonsforskriftens frist, trekker Fiskeridirektoratet tilsagnet om tillatelse eller tillatelsen tilbake, jf. auksjonsforskriften § 8 fjerde ledd første punktum. Næringsaktørene har ifølge bestemmelsen ikke krav på tilbakebetaling av vederlaget som følge av at Fiskeridirektoratet kaller tilsagnet eller tillatelsen tilbake på slikt grunnlag, jf. auksjonsforskriften § 8 fjerde ledd andre punktum. Dette henger sammen med at for sen fusjonering er et brudd på auksjonsforskriften, som sanksjoneres i tråd med auksjonsforskriften § 19. Konsekvensene av brudd på auksjonsforskriften, og muligheten til å sanksjonere bruddene på denne måten, er en del av avhandlingens kapittel 4.8.1.
4.7.2 Søknad om lokalitetstillatelse og utstedelse av akvakulturtillatelse
Forskriften inneholder regler om prosessen med søknad om lokalitetsklarering og søknad om innplassering av vedtakene i en endelig akvakulturtillatelse. Flere av reglene følger allerede – riktignok gjennom en anstrengt tolkning – av akvakulturregelverket ellers, men er tydeliggjort også i auksjonsforskriften av rent pedagogiske årsaker.(9) Nærings- og fiskeridepartementet (2020) s. 20.
Tildelingen av selskapstillatelsen gir auksjonens vinnere en «rett til å søke om klarering av lokalitet» i produksjonsområdet tilsagnet gjelder, jf. auksjonsforskriften § 7 første ledd første punktum. Det er uklart hva bestemmelsen sikter til med en «rett til å søke». Hvem som helst kan når som helst søke om klarering av en lokalitet. En annen sak er at klareringen blant annet forutsetter at søkeren har selskapstillatelser eller akvakulturtillatelser å knytte lokaliteten til. Antakelig er det bare dette siste bestemmelsen henviser til, slik det allerede følger av laksetildelingsforskriften § 8-1 første ledd andre punktum.
En akvakulturtillatelse foreligger først når oppdretterne har fått tilsagnet om produksjonskapasitet – selskapstillatelsen –, klarert en lokalitet for oppdrettet – lokalitetstillatelsen –, og begge vedtakene er tatt inn i samme dokument og skrevet ut av fylkeskommunen, jf. auksjonsforskriften § 7 første ledd andre punktum.(10) Se også avhandlingens kapittel 3.2. Dette følger også av laksetildelingsforskriften §§ 1-3 bokstav b og 3-2 tredje ledd.
Fylkeskommunen kan først skrive ut endelig tillatelsesdokument når forvaltningen har avgjort eventuelle klager etter auksjonen, jf. auksjonsforskriften § 7 andre ledd. For å få skrevet ut tillatelsesdokumentet må selskapet dessuten være registrert med organisasjonsnummer i Brønnøysundregistrene, jf. auksjonsforskriften § 10 tredje ledd. Retten til drift foreligger først når akvakulturtillatelsen er registrert i akvakulturregistret, jf. forutsetningsvis akvakulturloven § 4 andre ledd og laksetildelingsforskriften §§ 2-1 første ledd og 3-2 tredje ledd. Disse reglene kunne med fordel fremgått tydeligere også av laksetildelingsforskriften, som ellers legger føringene for søknadsbehandlingen.
Etter at søkerne har fått tildelt akvakulturtillatelsen, gir den søkerne både rettigheter og plikter, og tillatelsen er underlagt de til enhver tid gjeldende lover og regler, jf. akvakulturloven § 9 første ledd første og andre punktum. Auksjonsforskriften fremhever i forlengelsen av dette at vederlaget betalt på auksjonen ikke blir tilbakebetalt som følge av endringer i rammebetingelser som påvirker lønnsomheten, jf. auksjonsforskriften § 9 andre ledd. Det samme er fremhevet i laksetildelingsforskriften § 3-4 andre ledd tredje punktum. Senere inndragning eller reduksjon av produksjonskapasiteten med hjemmel i akvakulturloven § 9 eller andre lovbestemte forhold, inkludert reduksjon i kapasitet med hjemmel i produksjonsområdeforskriften, gir heller ingen rett til tilbakebetaling av vederlaget, jf. auksjonsforskriften § 9 andre ledd og laksetildelingsforskriften § 3-4 andre ledd andre punktum.(11) Om omgjøring av akvakulturtillatelser, se Hamre (2022).