4.4 Auksjonens oppbygning, prisregler og varighet
581/2024

4.4 Auksjonens oppbygning, prisregler og varighet

4.4.1 En simultan klokkeauksjon med klokkerunder

Auksjonen er bygget opp som en «simultan klokkeauksjon», jf. auksjonsforskriften § 5 andre ledd første punktum. En «simultan» auksjon innebærer at auksjonsgjenstandene – produksjonskapasiteten i de forskjellige produksjonsområdene – auksjoneres bort samtidig, og står i motsetning til auksjoner hvor auksjonsgjenstandene auksjoneres etter tur – sekvensielle auksjoner.(1) Sunnevåg (1998) s. 42, Nærings- og fiskeridepartementet (2018) s. 5 og Nærings- og fiskeridepartementet (2020) s. 8. Uttrykket «klokkeauksjon» viser til at prisen på auksjonsgjenstandene tikker oppover med hver tidsavgrenset auksjonsrunde, kalt klokkerunder.(2) Nærings- og fiskeridepartementet (2018) s. 7 fotnote 2 og Nærings- og fiskeridepartementet (2022) punkt 3.3.

De som står for gjennomføringen av auksjonen er et auksjonsteam – auksjonarius –, utnevnt av Nærings- og fiskeridepartementet, jf. auksjonsreglene art. 2 første ledd. Auksjonen åpner med at auksjonarius setter i gang første klokkerunde. Auksjonsdeltakerne har da mulighet til å angi hvor mange tonn produksjonskapasitet de er villige til å kjøpe til auksjonens startpris i hvert produksjonsområde – budgiverne gir sine klokkebud, jf. auksjonsforskriften § 5 andre ledd tredje punktum. Den enkelte budgivers totale etterspørsel på tvers av produksjonsområdene i første klokkerunde setter taket for størrelsen på budgiverens totale etterspørsel i etterfølgende klokkerunder, jf. auksjonsreglene art. 7 andre ledd. Med budgivers totale etterspørsel menes summen av budgivers klokkebud på tvers av produksjonsområdene, eksklusive tidligere avslutningsbud, jf. auksjonsreglene art. 7 første ledd.

Etter at den første klokkerunden er avsluttet, vurderer auksjonarius om det er nok produksjonskapasitet tilgjengelig i hvert produksjonsområde til å imøtekomme budgivernes samlede etterspørsel – summen av alle budgivernes klokkebud for hvert enkelt produksjonsområde, eksklusive avslutningsbud, jf. auksjonsreglene art. 8 første punktum.(3) Nærings- og fiskeridepartementet (2022) punkt 3.3. Dersom den samlede etterspørselen er høyere enn tilgjengelig produksjonskapasitet i minst ett av produksjonsområdene, setter auksjonarius i gang en ny klokkerunde – det foreligger overskuddsetterspørsel i produksjonsområdet i klokkerunden, jf. auksjonsreglene art. 9 –,(4) Nærings- og fiskeridepartementet (2022) punkt 3.3. jf. auksjonsforskriften § 5 andre ledd fjerde punktum. Auksjonarius gir samtidig budgiverne informasjon om hvilke produksjonsområder det forelå overskuddsetterspørsel i, og hvor stor den totale etterspørselen var, jf. auksjonsreglene art. 18 første ledd fjerde kulepunkt.

I påfølgende klokkerunde øker auksjonarius rundeprisen i produksjonsområder med overskuddsetterspørsel, mens rundeprisen forblir uendret i produksjonsområder uten overskuddsetterspørsel,(5) Nærings- og fiskeridepartementet (2022) punkt 3.3. jf. auksjonsforskriften § 5 andre ledd fjerde punktum og auksjonsreglene art. 5 andre ledd.(6) I artikkelen er det henvist til definisjonen av overskuddsetterspørsel, med henvisning til art. 11. Det må være en feil. Overskuddsetterspørsel er definert i auksjonsreglene art. 9. Budgiverne får deretter en ny mulighet til å legge inn ønsket produksjonskapasitet til den nye klokkerundens justerte priser. Men budgiver har, som beskrevet i reglene for budgivningen i avhandlingens kapittel 4.5.1, ikke mulighet til å øke sin totale etterspørsel fra en klokkerunde til den neste, jf. auksjonsreglene art. 7 andre ledd.

Dette auksjonsformatet gjentas fram til den samlede etterspørselen er lik eller mindre enn det samlede tilbudet fra forvaltningens side – det foreligger ikke lenger overskuddsetterspørsel i noen av produksjonsområdene, jf. auksjonsforskriften §§ 5 andre ledd siste punktum, 16 første ledd og auksjonsreglene art. 10.(7) Nærings- og fiskeridepartementet (2022) punkt 1. Når det er tilfellet, avsluttes auksjonen. Dersom den samlede etterspørselen ikke bare er lik, men i siste klokkerunde er mindre enn tilgjengelig produksjonskapasitet, innebærer det at det foreligger en mengde restkapasitet som ikke blir solgt i siste klokkerunde. Det er i så fall produksjonskapasitet til overs.

4.4.2 Klokkeauksjonens prisregler og klokkerundenes varighet

Selv om prekvalifiseringsregler, med krav til registreringsskjema, finansiell situasjon og bankgaranti, er viktige for å tilrettelegge for en vellykket auksjonsgjennomføring, er ikke det alene alltid tilstrekkelig. For å sikre at tillatelsene tildeles på en måte som kommer fellesskapet til gode, er også utformingen av auksjonen med regler om blant annet minstepris et viktig virkemiddel. Den viktigste funksjonen til regelen om minstepris er at den hindrer at manglende konkurranse fører til at fellesskapets eiendom selges til en uakseptabel lav pris.(8) Nærings- og fiskeridepartementet (2018) s. 12. Minsteprisen bidrar også til å redusere budgivernes insentiver om prissamarbeid.(9) Nærings- og fiskeridepartementet (2018) s. 12.

Før auksjonen fastsetter Nærings- og fiskeridepartementet derfor en startpris – minstepris – per tonn produksjonskapasitet i hvert produksjonsområde, jf. auksjonsforskriften art. 5 andre ledd andre punktum og auksjonsreglene art. 5 første ledd. Det er uheldig om forvaltningen setter minsteprisen for lavt, men samtidig kan en for høy minstepris risikere å kvele etterspørselen.(10) Nærings- og fiskeridepartementet (2018) s. 13. Budgiverne får før auksjonen informasjon om hvor mye produksjonskapasitet som er tilgjengelig i hvert produksjonsområde og informasjon om startprisen per tonn produksjonskapasitet, jf. auksjonsreglene art. 18 første ledd første kulepunkt.

I påfølgende klokkerunder bestemmer auksjonarius prisøkningen dersom rundeprisen settes opp, men prisøkningen skal som hovedregel være på fem prosent av startprisen, jf. auksjonsreglene art. 5 tredje ledd første og andre punktum. Både regelen om minstepris og regelen om prisøkningen utover i auksjonen har betydning for hvor lenge auksjonen varer. Minsteprisen er det mulig å sette i nærheten av det som kan bli den endelige salgsprisen,(11) Nærings- og fiskeridepartementet (2020) s. 12. og prisøkningsregelen får betydning for antall klokkerunder det er nødvendig å gjennomføre.(12) Nærings- og fiskeridepartementet (2022) punkt 3.3.4.

Varigheten på den enkelte klokkerunde fastsettes av auksjonarius. Forventet varighet på første klokkerunde er i forskriften fastsatt til én time, og for etterfølgende klokkerunder mellom 10 minutter og 30 minutter. Auksjonarius kan forlenge eller redusere klokkerundenes forventede varighet etter behov, men en klokkerunde skal aldri være kortere enn fem minutter, jf. auksjonsreglene art. 4 første ledd første, andre og tredje punktum. Sistnevnte regel er først og fremst satt av hensyn til budgiverne, og skal gi dem en minstetid til å områ seg og til å få lagt inn ønskede bud.

Tidspunktene for auksjonsdagenes oppstart og slutt er fastsatt i auksjonsreglene art. 4 andre ledd. Dessuten utarbeider auksjonarius i forkant av hver auksjonsdag en tidstabell med oversikt over forventet oppstart for hver klokkerunde, men denne kan auksjonarius endre hvis det er hensiktsmessig, jf. auksjonsreglene art. 4 fjerde ledd første og andre punktum.

På auksjonsdagen får budgiverne informasjon gjennom budgivningsplattformen om starttidspunktet for auksjonen, en tidsplan for budrundene og fortløpende opplysninger om rundeprisene, jf. auksjonsreglene art. 18 første ledd første punktum første og andre kulepunkt. Auksjonarius annonserer i tillegg tidspunktet for oppstart av neste klokkerunde og klokkerundens varighet senest fem minutter før klokkerunden starter, jf. auksjonsreglene art. 4 tredje ledd.

4.4.3 Uforutsette hendelser med videre

Dersom det under auksjonen oppstår «ekstraordinære hendelser», kan auksjonarius gripe inn og gjøre forskjellige tilpasninger i gjennomføringen av auksjonen, jf. auksjonsforskriften § 15. Auksjonsforskriften fastsetter at slike ekstraordinære hendelser for eksempel kan være problemer med auksjonssystemet, men gir ingen uttømmende liste. Det er ellers opp til auksjonarius å avgjøre om det foreligger slike «ekstraordinære omstendigheter», jf. auksjonsreglene art. 4 sjette ledd.

Auksjonarius kan for eksempel endre oppstarttidspunktet for en planlagt klokkerunde som ikke har startet, jf. auksjonsforskriften § 15 første ledd bokstav a og auksjonsreglene art. 4 femte ledd første kulepunkt. I tillegg kan auksjonarius forlenge varigheten på en pågående klokkerunde og utsette offentliggjøringen av klokkerundens resultater, jf. auksjonsforskriften § 15 første ledd bokstav b og auksjonsreglene art. 4 femte ledd andre kulepunkt.

Det er også mulig for auksjonarius å avbryte en pågående klokkerunde og bestemme et nytt tidspunkt for gjennomføringen av den avbrutte klokkerunden, jf. auksjonsforskriften § 15 første ledd bokstav c og auksjonsreglene art. 4 femte ledd tredje kulepunkt. Dersom auksjonarius velger å avslutte en budrunde og starte budrunden på nytt, kan auksjonarius også fastsette en justert pris for klokkerunden. Det kan for eksempel være aktuelt ved mistanke om forhold som har ført til en kunstig svekket konkurransesituasjon i ett eller flere av produksjonsområdene, jf. auksjonsforskriften § 15 andre ledd. Auksjonsforskriften gir heller ikke her noen uttømmende liste over det som kvalifiserer som ekstraordinære hendelser.

Auksjonarius har i tillegg kompetanse til å avvise alle budene som er gitt i auksjonen og starte auksjonen på nytt, jf. auksjonsforskriften § 15 første ledd bokstav d. Ved mistanke om prissamarbeid mellom budgiverne, har auksjonarius endelig kompetanse til å avvise alle innkomne bud og avslutte auksjonen, jf. auksjonsforskriften § 15 tredje ledd. Dette siste alternativet er etter ordlyden begrenset til tilfellene av mistanke om prissamarbeid, slik at andre ekstraordinære hendelser ikke er relevante.