4.2 Innledende bestemmelser
581/2024

4.2 Innledende bestemmelser

4.2.1 Auksjonsregelverkets formål og virkeområde

Auksjonsforskriften er gitt med hjemmel i akvakulturloven og produksjonsområdeforskriften.(1) Akvakulturloven §§ 5, 6, 7, 9, 10, 33 a og produksjonsområdeforskriften §§ 8, 11 og 13. Regelverket gjelder for tildeling av produksjonskapasitet til oppdrett av matfisk i sjø av laks, ørret og regnbueørret i 2022 (auksjonsforskriften); annen oppdrett faller utenfor, jf. auksjonsforskriften § 2 andre ledd. Ved siden av auksjonsforskriften har Nærings- og fiskeridepartementet også vedtatt et detaljert auksjonsregelverk (auksjonsreglene), som supplerer forskriftens regler, jf. auksjonsforskriften § 18 første ledd første punktum og auksjonsreglene art. 1.

Regelverket har til formål å fremme hensynet til næringens «lønnsomhet» og «konkurransekraft» innenfor det en «miljømessig bærekraftig utvikling» tillater, og det skal «bidra til verdiskapning på kysten», jf. auksjonsforskriften § 1. Forskriftens formålsbestemmelse er identisk med formålsbestemmelsen i akvakulturloven § 1. Akvakulturloven utfyller auksjonsforskriften, og angivelsen av forskriftens formål er i dette tilfellet strengt tatt ikke nødvendig. Av og til kan det ha en viktig rettspedagogisk funksjon å gjengi lovbestemmelser i forskrift,(2) Lovavdelingen (2000) s. 200–201. men det er det ikke behov for i dette tilfellet.

Auksjonsforskriftens geografiske virkeområde omfatter norsk landterritorium, territorialfarvannet, kontinentalsokkelen og Norges økonomiske sone, jf. auksjonsforskriften § 2 første ledd. Det har ingen praktisk betydning at forskriftens geografiske område i prinsippet også omfatter landbasert oppdrett og oppdrett til havs. Forskriftens saklige virkeområde er uansett begrenset til lakseoppdrett i sjø, som utelukkende foregår i kystnære områder. Ellers er angivelsen av forskriftens geografiske område identisk med akvakulturlovens geografiske virkeområde, slik at heller ikke denne bestemmelsen er nødvendig – akvakulturloven utfyller auksjonsforskriften.

4.2.2 Auksjonsgjenstanden og kunngjøring av tildelingsrunden

Det som selges på auksjonen – auksjonsgjenstanden – er «produksjonskapasitet» til oppdrett av laks, ørret og regnbueørret i bestemte produksjonsområder, jf. auksjonsforskriften §§ 5 første ledd første punktum og 3 første ledd. For staten er målet med auksjonen å selge tilgjengelig produksjonskapasitet til høyest mulig pris, mens budgivernes mål er å kjøpe ønsket mengde til lavest mulig pris.

Det er opp til departementet å bestemme hvor mye produksjonskapasitet som auksjoneres bort i de grønne produksjonsområdene, jf. auksjonsforskriften § 3 første ledd. Forskriftsbestemmelsen må likevel forstås i lys av regelen i produksjonsområdeforskriften § 13 om maksimal kapasitetsøkning på seks prosent i grønne produksjonsområder. Innenfor den rammen ligger det ellers til Nærings- og fiskeridepartementet å fastsette hvor mye produksjonskapasitet som tildeles gjennom auksjonen. Produksjonsområdeforskriften § 13 første ledd første punktum fastsetter ingen nedre grense for hvor lite kapasitet departementet kan tildele i tildelingsrunden.(3) Nærings- og fiskeridepartementet (2020) s. 20 og Nærings- og fiskeridepartementet (2022) punkt 4.2.

I forkant av auksjonen sendes det ut en kunngjøring om at departementet skal gjennomføre en tildelingsrunde, og at det skal skje i form av auksjon, jf. auksjonsforskriften § 4 første og andre punktum. Det er Fiskeridirektoratet og fylkeskommunene som står for den offentlige kunngjøringen, men det er departementet som fastsetter kunngjøringstidspunktet, jf. auksjonsforskriften § 4 første ledd første og andre punktum.

Utlysningen av tildelingsrunden – kunngjøringen – fungerer som en invitasjon til interesserte aktører om å delta på auksjonen. Den legger i tillegg grunnlaget for den senere prekvalifiseringen, og bidrar til at myndighetene får en tidlig oversikt over hvem som har interesse av å delta på auksjonen.(4) Graver (2004) s. 229 og Graver (2019) s. 457. Dessuten bidrar utlysningen til at alle interesserte aktører får lik mulighet til å søke om deltakelse, og den sikrer åpenhet om tildelingen.(5) Graver (2004) s. 229 og Graver (2019) s. 458. Kunngjøringen bidrar på den måten til å sikre at tildelingene også respekterer de tidligere presenterte EØS-rettslige prinsipper om likebehandling, gjennomsiktighet og objektivitet i tildelingene.(6) Se avhandlingens kapittel 2.2.2.