5.2 Hva skal konsekvensutredningen omfatte?
Havbunnsmineralloven § 2-2 fastsetter at konsekvensutredningen på åpningsstadiet skal belyse de ulike virkningene en eventuell åpning «kan få for miljøet» slik at dette kan «kan ligge til grunn» for beslutningen om havområdet kan åpnes for mineralvirksomhet. Jeg viser til drøftelsen av kravet til kunnskapsgrunnlaget i kapittel 4. Verken ordlyden i § 2-2 eller forarbeidene gir videre anvisning på kravet til utredningens omfang på åpningsstadiet.
Utredningskravene på åpningsstadiet skal oppfylle kravene etter plandirektivet, mens konsekvensutredninger på senere stadier skal oppfylle kravene i prosjektdirektivet.(1)Se pkt. 3.4.4. Kravene er uavhengige av hverandre, som betyr at utredningen som gjennomføres etter prosjektdirektivet ikke berører kravene som stilles etter plandirektivet, og omvendt.(2)Sak C-671/16 avsnitt 64. EU-domstolen har lagt til grunn at en konsekvensutredning etter prosjektdirektivet ikke kan erstatte en konsekvensutredning etter plandirektivet fordi direktivene har to ulike formål, selv om de overlapper.(3)Sak C-295/10 avsnitt 59. Til en viss grad vil det være mulig å gjøre en samlet vurdering etter begge direktivene. Men, det vesentlige vurderingsspørsmålet er om formålet med begge direktivene er oppnådd.
Det viktigste formålet med plandirektivet er å sørge for et sterkt vern av miljøet gjennom å stille krav til at planer og programmer underlegges en konsekvensutredning av miljøvirkninger tidlig i prosessen i forbindelse med «deres udarbeidelse og inden deres vedtagelse».(4)Sak C-671/16 avsnitt 62 og HR-2020-2472-P avsnitt 189. Utgangspunktet er at overordnede spørsmål som kan virke inn på avgjørelsen om å åpne skal utredes på åpningstidspunktet.(5)HR-2020-2472-P avsnitt 192. Det er på dette tidspunktet at det er rom for å analysere og ta strategiske veivalg.(6)Sak C-671/16 avsnitt 63. I forordet til konsekvensutredningen for den pågående åpningsprosessen legges det til grunn at «formålet med en åpningsprosess» er å ta stilling til «om det er ønskelig å åpne for slik virksomhet», OED (2022c) s. 3. Åpningsstadiet er også tidspunktet da det skal foretas interesseavveininger mellom den foreslåtte virksomheten og annen virksomhet.(7)Dette legges for eksempel til grunn i forarbeidene til petroleumsloven, se Ot.prp. nr. 43 (1995–1996) s. 27.
Utredningen skal etter artikkel 5 (2) i plandirektivet omfatte den informasjonen som «med rimelighet kan kreves», tatt i betraktning hvilket trinn «beslutningsprosessen befinner seg i» og i hvilken utstrekning «visse forhold» kan vurderes «bedre på andre plan i beslutningsprosessen» for å «unngå dobbeltarbeid».(8)Direktiv 2001/42/EF. Konsekvensutredningen skal inneholde de «sannsynlige betydelige miljøvirkningene» som omfatter «sekundære, kumulative, synergiske, kort- mellom- og langsiktige, varige og midlertidige, positive og negative virkninger».(9)Direktiv 2001/42/EF Vedlegg I fotnote. EU-domstolen har lagt til grunn at innholdet i utredningskravet må tolkes formålsrettet og ikke innskrenkende for å nå målet om høy grad av miljøbeskyttelse.(10)Sak C-567/10 avsnitt 37, HR-2020-2472-P avsnitt 211.
Høyesterett har lagt til grunn at omfanget av utredningen etter plandirektivet, og tidspunktet for hva som bør utredes når, begrenses gjennom en vurdering av hva som er «rimelig og teneleg».(11)HR-2020-2472-P avsnitt 213, jf. Direktiv 2001/42/EF artikkel 5 (2).