6.6 Økonomisk uavhengighet
Finanstilsynet må ifølge CRD IV artikkel 4 (4) ha tilstrekkelige ressurser og tilstrekkelig uavhengighet til å ivareta sine tilsynsfunksjoner, men bestemmelsen stiller ikke et uttrykkelig krav om budsjettmessig uavhengighet. Bestemmelsen stiller heller ikke konkrete krav til finansiering av det relevante organet. Som vist i kapittel 5.2.2 innebærer det generelle uavhengighetskravet imidlertid også et krav om at organets økonomiske uavhengighet blir ivaretatt.
Finanstilsynets totale kostnader utliknes i dag på de institusjonene som er underlagt tilsyn, jf. finanstilsynsloven § 9. Dette innebærer at årets utgifter fordeles på alle institusjonene som er underlagt tilsyn i form av en tilsynsavgift. Som vist i kapittel 2.4.4 kan et uavhengig organ finansieres på ulike måter uten at det truer dets uavhengighet. Tyskland bruker også denne ordningen, slik at BaFin er selvfinansiert gjennom tilsynsgebyrer og avgifter,(1) § 13 ff. FinDAG. og utlikning er ifølge IMF en indikator finansiell uavhengighet.(2) Se kapittel 2.4.4. Finanstilsynslovutvalget foreslår en videreføring av regelen.(3) NOU 2023:6 s. 217.
Finanstilsynet styres i likhet med andre forvaltningsorganer gjennom statsbudsjettet. Budsjettvedtaket operasjonaliseres av departementet og sendes til Finanstilsynet i form av tildelingsbrev.(4) Ibid. s. 64. Tildelingsbrevets styringsfunksjon ble kommentert i kapittel 6.4.1. Overordnet styring i form av budsjettvedtak og tildelingsbrev går ikke inn i enkeltsaker og er derfor ikke til hinder for Finanstilsynets uavhengighet slik den er foreslått sikret gjennom instruksjonsfrihet når det fattes enkeltvedtak.