6.1 Innledning
574/2023

6.1 Innledning

Finanstilsynet er det relevante organet i Norge som ivaretar funksjonene og oppgavene fastsatt i CRD IV og CRR. Som vist i kapittel 5.2 oppstiller CRD IV artikkel 4 (4) krav om det relevante organets uavhengighet både fra markedsaktører og fra politiske organer. Kjernen av uavhengighetskravet er den funksjonelle uavhengigheten. Som eksemplet i kapittel 1.2 viser, kan instruksjon fra politiske myndigheter være preget av markedets interesser. I kapittel 6.4 vil jeg gi et eksempel fra Tyskland som viser det samme. Uavhengighet ovenfra og nedenfra er altså på mange måter to sider av samme sak. I tillegg er kravet til personell og økonomisk uavhengighet vesentlig for å sikre den funksjonelle uavhengigheten. Alle disse perspektivene kreves ivaretatt i artikkel 4 (4).(1) Se kapittel 5.2.2.

I dette kapitlet vil jeg sette mine funn fra kapittel 5 opp mot dagens finanstilsynslov. Jeg viser også kort til hvordan Sverige, Danmark og Tyskland har gjennomført uavhengighetskravet. Finanstilsynslovutvalgets forslag til ny finanstilsynslov inneholder flere tiltak som skal sikre uavhengighet. Jeg presenterer forslaget løpende og påpeker mangler ved forslaget der jeg mener det er på sin plass. Kapitlet er strukturert etter de tre sidene ved uavhengighet som ble presentert i kapittel 2.4.4: Kapittel 6.4 gjelder funksjonell uavhengighet, kapittel 6.5 gjelder personell uavhengighet og kapittel 6.6 gjelder økonomisk uavhengighet.

Aller først ser jeg i kapittel 6.2 kort på utviklingen Finanstilsynet har gjennomgått siden opprettelsen av organet i 1986 til i dag. Den generelle utviklingen på finansmarkedet og Norges integrering på det indre marked har ført til store forandringer for Finanstilsynet. Likevel har finanstilsynsloven kun gjennomgått små justeringer. Derfor er det interessant å se hvilken grad av uavhengighet lovgiver opprinnelig mente å gi, og hva som er Finanstilsynets status i dag. Dette perspektivet vil jeg også ta med gjennom resten av kapitlet.

Før jeg går gjennom status for finanstilsynene i Norge, Sverige, Danmark og Tyskland, og ser på hvilke tiltak som må gjøres for at Norge skal overholde uavhengighetskravet i CRD IV, vil jeg gi en kort presentasjon av tilsynsorganene i de andre landene i kapittel 6.3.