3.5 Oppsummering
574/2023

3.5 Oppsummering

Som vist har bankene en viktig samfunnsfunksjon, men også et stort ansvar. Minimumskravet om 8 prosent dekning av ansvarlig kapital vil ikke garantere at en bank overlever krise, men det øker sjansene for overlevelse.(1) Armour mfl. (2016) s. 315. De nasjonale tilsynsorganenes tilsynsmyndighet til å vedta fleksible krav i artikkel CRD IV artikkel 104a kan øke sjansene enda litt mer, ved at det fremmer bankenes internkontroll og tilpasses spesifikk risiko. De ulike reglene viser også hvordan samspillet mellom tilsyn og regulering på mikro- og makroperspektiv er ment å sikre markedets stabilitet. Makrotilsyn gir ikke mening dersom det ikke på noen måte har innvirkning på mikrotilsynet, og motsatt.(2) De Larosière Report (2009) s. 38.

Vurderingene som gjøres i forbindelse med pilar 2-vedtak er teknisk og faglig kompliserte, og graden av skjønn som er overlatt til tilsynsorganet er av teknisk og faglig art. Sammenholdt med behovet for samordning og samarbeid mellom medlemsstatene kan dette i seg selv tale for politisk uavhengighet. Slik uavhengighet kan underbygge tilliten til organet. Dette gjelder både markedsaktørers tillit til organet som fører tilsyn med dem og de andre tilsynsorganenes tillit til hverandre. Tillitvekkende tilsynsorganer vil også bidra til økt tillit i befolkningen til foretakene og markedene som er underlagt tilsyn, noe som igjen fremmer finansiell stabilitet ved at foretakene får mer stabil tilgang på kunder og kapital.(3) NOU 2023:6 s. 31.

Gjennomgangen viser særlig tre ting: For det første at et trygt finansmarked er viktig, både nasjonalt og i det store bildet. For det andre at kapitalkravsregelverket åpner for skjønnsmessige vurderinger av faglig art. Dette er rent regelanvendelsesskjønn, ikke hensiktsmessighetsskjønn. For det tredje viser hensynet til samordning at finansiell stabilitet på det indre marked og globalt kun kan oppnås gjennom ensartet praksis. Hensyn som gjør seg gjeldende på det indre marked skiller seg altså fra nasjonale begrunnelser for ulike forvaltningsstrukturer. Dette utdypes nærmere i kapittel 4. I kapittel 5 kommer hensynet til samordning og ensartet praksis til sin rett som selve formålet med CRD IV og CRR, se kapittel 5.3.2.