1.5 Avhandlingens oppbygning
572/2023

1.5 Avhandlingens oppbygning

Avhandlingen er inndelt i seks kapitler, som sammen besvarer den overordnede problemstillingen: I hvilken grad de alternative tildelingsprosedyrer ivaretar hensynene som havenergilovas konsesjonsordning har til formål å fremme.

I kapittel 2 gir jeg en fremstilling av konsesjonssystemet havenergilova etablerer. Innledningsvis i kapittel 2.1 vurderer jeg om havenergilova regulerer petroleumshavvindanlegg. Deretter viser jeg i kapittel 2.2 at konsesjonsordningen er et redskap for å fremme bestemte formål, som kommer til uttrykk i lovens formålsbestemmelse. Etter dette gir jeg i kapittel 2.3 en overordnet fremstilling av den alminnelige tildelingsprosedyren i havenergilova, og undersøker hvorfor det i noen tilfeller er behov for alternative særprosedyrer. Dette kapittelet legger grunnlaget for fremstillingene og vurderingene i kapittel 3 til 5.

I kapittel 3 fremstiller jeg den første alternative tildelingsprosedyren, med hjemmel i havenergilova § 2-2 fjerde ledd. I kapittel 3.1 presenterer jeg særbestemmelsen og hvilke tilpasninger den gjør i den alminnelige tildelingsprosessen etter havenergilova, som jeg redegjorde for i kapittel 2.3. I kapittel 3.2 undersøker jeg virkeområdet til særprosedyren, det vil si når er et elektrifiseringsanlegg utgjør et «særskilte tilfelle» etter havenergilova § 2-2 fjerde ledd. Deretter vurderer jeg i kapittel 3.3 om særprosedyren med hjemmel i havenergilova § 2-2 ivaretar lovens formål. Avhandlingens kapittel 4 følger den samme oppbygning for den alternative tildelingsprosedyren som er hjemlet i havenergilova § 2-3 første ledd andre punktum.

I kapittel 5 behandler jeg den siste særbestemmelsen i havenergilova § 1-2 sjette ledd, som delvis eller i sin helhet gjør unntak fra havenergilova, og hvor tildelingen i stor utstrekning følger reglene i petroleumsloven. Innledningsvis i kapittel 5.1.1 presenterer jeg særbestemmelsen, og beskriver hvilke tilpasninger den medfører i den alminnelige tildelingsprosessen. Når havenergilova fravikes til fordel for petroleumsloven, betyr det at havvindturbinene blir underlagt petroleumslovens konsesjonssystem. Jeg gir derfor en overordnet fremstilling av petroleumslovens konsesjonssystem (kapittel 5.1.2), og hvilke tillatelser som nødvendig for vindkraft til havs etter petroleumsloven (kapittel 5.1.3).

I kapittel 5.2 utforsker jeg virkeområdet til særprosedyren, det vil si når et elektrifiseringsanlegg kan reguleres under petroleumsregelverket. Dette omfatter både hvilke forhold som gjør at et havvindanlegg faller innenfor petroleumslovens virkeområde (kapittel 5.2.1), og hvem som oppfyller forutsetningene til å etablere havvindanlegg i henhold til petroleumsregelverket (kapittel 5.2.2). Deretter utforsker jeg hvilke områder petroleumsloven tillater utbygging av havvindanlegg (kapittel 5.2.3). Til slutt vurderer jeg i kapittel 5.3 om den alternative tildelingsprosedyren i henhold til petroleumsregelverket tilstrekkelig ivaretar formålene i havenergilova.

I kapittel 6 oppsummerer jeg de viktigste funnene fra analysene og presentere enkelte rettspolitiske betraktninger knyttet til hvordan konsesjonsprosessen kan forbedres, for bedre å fremme havenergilovas formål.