6.2 Hvordan kan konsesjonssystemet eller tildelingspraksisen endres slik at havenergilovas formål blir bedre ivaretatt?
572/2023

6.2 Hvordan kan konsesjonssystemet eller tildelingspraksisen endres slik at havenergilovas formål blir bedre ivaretatt?

Et nærliggende tiltak er å behandle alle havvindturbiner som leverer kraft til olje- og gassinstallasjoner etter havenergilovas alminnelige konsesjonsprosess. Dette alternativet har blitt stadig mer relevant, spesielt med tanke på at 18 av de 20 nye identifiserte utredningsområdene til NVE i april 2023 ligger helt eller delvis innenfor modne petroleumsområder.(1) NVE (2023). Den geografiske nærheten til petroleumsanleggene oppfyller dermed den faktiske forutsetningen om nærhet til innretningene som havvindanlegget skal forsyne med elektrisitet.(2) Se mer om forutsetningene for petroleumshavvind i kapittel 2.3 Likevel har det vist seg at den alminnelige konsesjonsprosessen kan være tidkrevende, noe som kan gjøre dette alternativet mindre attraktivt for havvindnæringen, og myndighetene.

En mulig løsning er å gjøre den alminnelige konsesjonsprosessen mer effektiv. Det er flere aktuelle tiltak, blant annet kan myndighetene foreta flere åpningsprosedyrer samtidig, samle ulike trinn i konsesjonsprosessen eller forenkle tildelingsprosedyrene for bunnfaste havvindturbiner.(3) Se Schütz om dette i Ocean (2022). Andre tiltak er å styrke saksbehandlingskapasiteten i forvaltningen, noe som vil tillate kortere saksbehandlingsfrister. Alternativt kan lovgiver åpne opp for inngåelse av kontrakter eller påbegynne byggearbeidet før endelig detaljplan er godkjent.(4) En godkjent detaljplan er en nødvendig forutsetning for å kunne påbegynne byggingen av et havvindanlegg, jf. havenergilova § 3-1 andre ledd. Den nærmere prosessen beror dermed på en avveining mellom behovet for en effektiv tildelingsprosess og samtidig ivaretakelse av de hensyn som havenergilovas formål i § 1-1 legger til grunn.(5) Slike løsninger er benyttet i petroleumsloven § 4-2 femte ledd om kontraktsrettslige forpliktelser for PUD, samt i lov 23. oktober 1959 nr. 3 om oreigning av fast eigedom (oreigningslova) § 25 om forhåndstiltredelse for vindkraft på land.

, uavhengig av om de tildeles konsesjon etter havenergilova eller petroleumsloven, har en særstilling mellom disse to konsesjonssystemene. Det er derfor viktig å betrakte systemene rundt havvindanleggene som en helhet, for å sikre ivaretakelse av formålene til havenergilova i § 1-1. Per dags dato opererer konsesjonslovene separat fra hverandre, og fremtidig utvikling innen petroleumshavvind vil kreve en økt grad av samordning av regelverkene. En slik samordning mellom petroleumsloven og havenergilova kan dermed styrke utviklingen av petroleumshavvind som et viktig klimatiltak for å redusere utslippene fra petroleumsvirksomheten, og samtidig bidra til å gjøre Norge til en ledende havvindnasjon.