Petroleumshavvind
572/2023

Petroleumshavvind

– Havenergilovas og petroleumslovens regler om tildeling av konsesjon for kraftleveranser til petroleumsanlegg

MarIus No. 572

Sjørettsfondet
Nordisk institutt for sjørett
Universitetet i Oslo

© Sjørettsfondet, 2023

ISSN: 0332-7868

Sjørettsfondet

University of Oslo

Scandinavian Institute of Maritime Law

P.O. Box 6706 St. Olavs plass 5

N-0130 Oslo

Norway

Phone: 22 85 96 00

E-mail: sjorett-adm@jus.uio.no

Internet: https://www.sjorettsfondet.no/

Editor: Professor dr. juris Trond Solvang –

e-mail: trond.solvang@jus.uio.no

Digital Publishing: Aksell AS

Forord

Denne artikkelen er et resultat av min masteravhandling (60 studiepoeng), som jeg leverte i juni 2023 ved Det juridiske fakultet ved Universitetet i Oslo. Avhandlingen skrev jeg i løpet av tiden min som vitenskapelig assistent ved Nordisk institutt for sjørett, på Avdeling for energi- og ressursrett. Avhandlingen publiseres i all hovedsak slik den ble levert til sensur.

Skriveprosessen startet med den idealistiske tanken om å utforske en praktisk del av det grønne skiftet. En viktig motivasjon bak valget av temaet, var ønsket om å utvikle kunnskap som kunne bidra til å forenkle veien mot og fremme det grønne skiftet. Masterskrivingen har på grunn av dette vært en svært meningsfull opplevelse, som har bidratt til at jeg ønsker å fortsette å utforske fornybar energi og energirett i min yrkeskarriere.

Målet med avhandlingen er å gi en grundig fremstilling og analyse av prosedyrene for å tildele konsesjoner til havvind, når formålet er å elektrifisere petroleumsvirksomhet på kontinentalsokkelen. Dette er et helt nytt faktisk og rettslig fenomen som jeg omtaler som «petroleumshavvind», og som per dags dato ikke har fått oppmerksomhet i akademisk litteratur.

Etter min oppfatning eksisterer det et åpenbart behov for ytterligere forskning innenfor temaet petroleumshavvind, og det er flere problemstillinger som det dessverre ikke har vært mulig å utforske i denne avhandlingen. Hvis noen vil ta stafettpinnen videre, så er jeg mer enn villig til å stille som diskusjonspartner eller støtte i skriveprosessen.

Det er mange jeg ønsker å takke for at avhandlingen kom i havn. En stor takk går først og fremst til de ansatte på Nordisk institutt for sjørett, som både har inspirert, utfordret og støttet meg underveis i skriveprosessen. Gjennom skriveperioden ble jeg alltid møtt med åpne dører, som ga meg nye perspektiver og motivasjon til å fortsette arbeidet. Det er mange personer jeg føler en dyp takknemlighet overfor, og dere er vel klar over deres betydning. Jeg takker også alle de vitenskapelige assistentene som jeg fikk dele tiden med, for etterlengtede lange pauser, dårlig humor og mange memes. Perioden på instituttet er en tid jeg er svært takknemlig for, og som jeg kommer til å savne både faglig og sosialt.

Jeg takker videre alle i bransjen, offentlige institusjoner og fakultetets andre institutter som har vært velvillige til å diskutere ulike problemstillinger med meg underveis i arbeidet. Det har vært svært lærerikt, og ikke minst gjort arbeidet med avhandlingen enda mer interessant. En takk skal også gis til mine nye kollegaer i Advokatfirmaet Wiersholm, som har vist stor interesse for oppgaven. En spesiell takk til Åsmund Kjos Fjell, for hans nyttige faglige veiledning og støtte.

Avslutningsvis vil jeg uttrykke en dyp takknemlighet til venner og familie, som har som har utgjort den mest engasjerte heiagjengen jeg kunne ønske meg. En spesiell takk går til Ida Henriette Toftner, Nina Norum, Anne Helene Bakke, Olaug Hoftun og Joachim Bakke, for deres uerstattelige bidrag både når det gjelder faglige innspill, korrekturlesning og ubetinget støtte i den intense sluttspurten av skriveprosessen.

Og helt til slutt, ønsker jeg å takke Helena, June, Sondre, pappa, mamma, mormor, morfar og Marion for deres konstante støtte og oppmuntring. Dere har vært en uvurderlig del av denne reisen.

Oslo, 27. august 2023.

Maria Koch Haugane