6.4 Transmission access guarantee (TAG)
571/2023

6.4 Transmission access guarantee (TAG)

6.4.1 Garantert TOK eller kompensasjon

Et annet sikringsalternativ er Transmission Access Guarantee (TAG). Det er et forslag utformet av Engie Impact på vegne av Europakommisjon med hensikt å håndtere kilden til problemet, nemlig begrenset TOK.(1) EC (2022) s. 6. TAG innebærer å definere en kompensasjon, betalt av systemoperatør til havvindprodusentene, dersom TOK blir begrenset som følge av tildelingsbegrensninger.(2) CACM art. 2 annet ledd nr. 6. Garantien innebærer et mål om at den reelle eksporskapasiteten «som stilles til rådighet» fra budområdet til havs til landlige marked, jf. 3el-forordning artikkel 16 nr. 3, alltid er lik eller større enn den totale installerte nettovindkapasiteten til havs. Dersom målet ikke kan gjennomføres kostnadseffektivt eller på grunn av korrigerende tiltak(3) CACM art. 2 annet ledd nr. 13. Del 3.3.1., vil havvindprodusentene kompenseres. TAG-kompensasjonen utmåles på denne måten:

TAG kompensasjon = Maks (referansepris OBZpris, 0) x total nettovindkapasitet

Referanse-budområdet kan være et budområde til lands. Hvilket land avhenger av tilknyttet knutepunkt og EEZ som knutepunktet befinner seg i. Systemoperatør som begrenser TOK i forbindelsen, er også ansvarlig for kompensasjonen. Fordelen er at det gir systemoperatør insentiv til å kun begrense hybridprosjektenes TOK når det er den mest effektive løsningen. Systemoperatør vil da vurdere hvilke av de tilgjengelige rettslige virkemidlene som er mest kostnadseffektive. Med andre ord, vil systemoperatør begrense TOK når fordelene som oppnås andre steder i systemet veier opp for havvindprodusentenes mulige inntekter.

6.4.2 Vurdering av TAG som kompensasjonsmekanisme

Fordelen med TAG er at den er enkel, transparent og direkte målrettet mot kilden til problemet. Kompensasjonen blir bare betalt av systemoperatør til havvindprodusentene dersom sistnevnte står overfor begrensning i TOK som følge av forebyggende flaskehalshåndtering. I motsetning til alternativene FHI-CfD/FTR, medfører TAG derfor ikke overkompensasjoner og relaterte problemstillinger. TAG kan på denne måten sikre økonomisk insentiv til både havvindprodusentene og systemoperatør.

Siden TAG er tilknyttet tildelingsbegrensning vil den i hovedsak reguleres gjennom CACM, som tillater to metoder for å beregne utvekslingskapasitet mellom budområder. TAG er mulig under begge metodene,(4) Se nærmere i EC (2022) s. 5-6 for teknisk forklaring. men vil likevel kreve noen justeringer av retningslinjen for å definere strukturen for praktisk beregning av utvekslingskapasitet og kompensasjon. Blant annet må reglene om NEMO og systemoperatører sine oppgaver i døgn- og intradag-markedskoplingen endres for å åpne for TAG-kompensasjon.(5) CACM art. 7 og 8.

NEMO skal fungere som «markedsoperatører», jf. CACM artikkel 2 annet ledd nr. 23. Etter CACM artikkel 7 nr. 1 og 2 bokstav a er de ansvarlige for felles døgn- og intradag-markedskopling i samarbeid med systemoperatører, i tillegg til matching av bestillinger og tildeling av kapasitet (MCO-funksjon, jf. CACM artikkel 2 annet ledd nr. 30).(6) CACM fortalen punkt 5: MCO har oversikt over «resultatene». For dette formål mottar NEMO informasjon om tilgjengelige utvekslingskapasitet. Som markedsovervåkingsenhet bør NEMO være ansvarlig for å oppdage situasjoner med tildelingsbegrensninger, samt beregne kompensasjonene (volum- eller prisbasert).

Det følger av CACM artikkel 73 at systemoperatører har ansvaret for å utvikle metoder for fordeling av flaskehalsinntekter. Dersom tildelingsbegrensning foreligger, kan NEMO gjøre opp kompensasjonen med systemoperatør og havvindprodusenter som en del av daglig oppgjørsprosess, med tilsyn fra nasjonale reguleringsmyndigheter. I så fall må systemoperatørers oppgaver i henhold til CACM artikkel 8 nr. 2 endres. Det gjelder også for bestemmelsen om regional beregning av utvekslingskapasitet mellom budområder etter CACM artikkel 29, og om sikring av clearing og oppgjør i CACM artikkel 68. I tillegg vil det kreve endringer av reglene for kompensasjonsordninger mellom systemoperatører.(7) 3el-forordning art. 13. 4el-forordning art. 49.

I likhet med løsningene FHI-FTR og FHI-CfD vil implementasjon av TAG forutsette endring av øremerkingsreglene av flaskehalsinntekter.(8) 3el-forordning art. 16 nr. 6. 4el-forordning art. 19 nr. 2. Dersom TAG-kompensasjonen utbetales fra flaskehalsinntekter alene, er det vesentlig at den klassifiseres som prioritert formål for bruk av flaskehalsinntekter. Det er ikke tilfellet under gjeldende regelverk.

De nevnte regelendringene er imidlertid av mindre art, og det er snakk om mindre sentrale bestemmelser. TAG går også til kjernen av inntektsforskyvningen: tildelingsbegrensninger. TAG vil kunne stabilisere havvindprodusentenes inntekter, samtidig som korrigerende tiltak fortsatt kan gjennomføres i henhold til gjeldende regelverk. Det er også forholdsvis enkelt å implementere TAG, slik at anvendelsen av flaskehalsinntekter kun gjelder hybridprosjekter i OBZ-modellen. Det følger av at budområder til havs ikke har interne flaskehalser ettersom full utvekslingskapasitet skal gjøres tilgjengelig til markedet.(9) 3el-forodning art 16 nr. 3. 4el-forordning art. 16 nr. 4. Samlet sett vil TAG være hensiktsmessig ved at den kompenserer i tilfeller hvor regelverket faktisk medfører en inntektsforskyvning, og medfører ingen større omfattende revisjonsbehov av gjeldende regelverk.

TAG tar imidlertid ikke høyde for topologiske utfordringer og medfølgende prisrisiko. Det fundamentale problemet er at anvendelse av gjeldende regulering for kraftmarkedet resulterer i at hybridprosjekter i budområder til havs alltid oppnår lav pris. Alternativt bør en kombinasjon av prissikringsmekanismer brukes for å komplementere TAG og sikre havvindprodusenter mot prisrisiko.(10) Commission Staff Working document Reform of Electricity Market Design Accompanying the documents Proposal for a Regulation (EU) of the European Parliament and of the Council amending Regulations (EU) 2019/943 and (EU) 2019/942 as well as Directives (EU) 2018/2001 and (EU) 2019/944 to improve the Union’s electricity market design Proposal for a Regulation (EU) of the European Parliament and of the Council amending Regulations (EU) No 1227/2011 and (EU) 2019/942 to improve the Union’s protection against market manipulation in the wholesale energy market [SWD(2023) 58 final] s. 48-49. Gjeldende regelverk i EU/EØS har imidlertid ingen slike løsninger som eksplisitt åpner for denne kombinasjonen.

6.4.3 Realisering av TAG i lys av Europakommisjonens forslag

I mars 2023 kom Europakommisjonen med et forslag om endring av flere rettsaker, herunder 4el-forordning, ACER-forordningen, 4el-direktiv, fornybardirektivet, med mål om å forbedre designet av elektrisitetsmarkedet.(11) COM(2023) 148 final.n Reformforslaget er sendt på norsk høring med frist 28.april 2023.(12) OED (2023a).

I fortalen trekkes investeringsrisiko for hybridprosjekter frem som et eksempel på utfordringer rundt fornybare energikilder til havs.(13) COM(2023) 148 final fortalen punkt 23. I punkt 23 fremkommer det at det er en «investment risks associated with the unique topographical situation of offshore hybrid projects […] and […] transmission system operators should guarantee access of the offshore project to the capacity of the respective hybrid interconnector for all market time units». Dersom TOK begrenses skal «the offshore project operator [be compensated] commensurately using congestion income».

For å sikre mot risikoen som hybridprosjekter står overfor, og for å gi full markedstilgang, bør systemoperatører følgelig garantere tilgang til overføringskapasiteten for den respektive hybride utvekslingsforbindelsen gjennom alle markedstidsrammene. Dersom TOK er begrenset, slik at produksjonskapasitet som havvindparken ellers kunne eksportert ikke kan bli levert til markedet, skal systemoperatører som foretar begrensningen kompensere havvindparken tilsvarende med bruk av flaskehalsinntekter.(14) COM(2023) 148 final fortalen punkt 23.

I lys av fortalen foreslås en utvidelse av 4el-forordning artikkel 19 annet ledd, som regulerer tillatt bruk av flaskehalsinntekter, ved å legge til en ny bokstav c.(15) COM(2023) 148 final art. 1 nr. [8] [b] Den nye bestemmelsen åpner for å kompensere kraftprodusenter i budområdet til havs dersom utvekslingskapasiteten er begrenset. Kompensasjon foretas dersom systemoperatører «[...]ikke har gjort nok kapasitet tilgjengelig på utvekslingsforbindelsen eller kritiske nettverkselementer [...], som resulterer i at operatøren av kraftanlegget til havs ikke kan eksportere sin kraftproduksjonsevne til markedet» (vår oversettelse). Videre detaljer i kompensasjonsmekanismen skal defineres i en implementeringsforordning.(16) COM(2023) 148 final fortalen punkt 23 siste setning.

Ordlyden «kraftproduksjonsevne» og «til markedet»(17) COM(2023) 148 final art. 1 nr. [8] [b] tilsier at dette er mer en garanti for å sikre mot volumrisiko, enn en mekanisme for å gjenopprette inntektsforskyvningen. Dette bekreftes også i arbeidsdokumentet til reformforslaget, hvor det argumenteres for at prisrisikoen bedre kan sikres via PPA og CfD.(18) SWD(2023) 58 final s. 48-49. Del 1.5.

Det er ingenting i reformforslaget som tilsier at kompensasjonen skal beregnes ut fra prisen i budområder til lands. Det antas derfor at områdeprisen i budområdet til havs er referanseprisen for beregning av kompensasjonen. En rettslig løsning med volumsikring, kombinert med en referansepris basert på budområdet til havs, vil ikke løse det fundamentale problemet: nemlig at havvindprodusentene oppnår en lav pris. TAG vil dermed trolig ikke alene gi tilstrekkelig investeringsinsentiv til havvindprodusentene. Likevel fremstår det på bakgrunn av øvrige analyse som den løsningen som i størst grad gir rettssikkerhet og i alle fall gir økt investeringsinsentiv for havvindprodusentene.