4.2 Rettslige krav til markedsoppsett og OBZ-modellens overholdelse av kravene
571/2023

4.2 Rettslige krav til markedsoppsett og OBZ-modellens overholdelse av kravene

4.2.1 Krav til effektiv utnyttelse av nettet

Markedsoppsett er basert på valg av markedsmodell og markedsregler. Det innebærer at det stilles rettslige krav til at markedsmodellen bidrar til å skape markeder med visse egenskaper. Markedsoppsettet i IEM skal i henhold til 3el-direktiv fortalen punkt 1, bidra til «økt handel over landegrensene, slik at det kan oppnås effektiviseringsgevinster».(1) 4el-direktiv fortalen punkt 2. CACM fortalen punkt 3. IEM forutsetter dermed en «optimal bruk» av infrastrukturen på tvers av Europas elektrisitetsmarkeder.(2) CACM art. 3 bokstav d.

Etter fortalen i CACM punkt 11 vil identifikasjon av strukturelle flaskehalser gjøre «det mulig å avgrense budområdene på en mer effektiv måte». Etableringen av budområder bør dermed ta hensyn til den fysiske virkeligheten for overføringer i nettet. Ideelt sett bør avgrensningen av budområdene baseres på de strukturelle flaskehalsene til havs.

Den begrensede overføringskapasiteten til havs gjør at strukturelle flaskehalser kan oppstå i punktet hvor havvindparken er koblet på forbindelsen til hjemmemarkedet.(3) Del 3.3.1 og 3.3.2. Ved å avgrense budområdene til havs deretter, vil OBZ-modellen bedre gjenspeile de fysiske virkelighetene i nettet. Forbindelsene i hybridprosjektet vil da «krysse eller spenne over en grense»(4) Dog ikke nødvendigvis «mellom medlemsstater», jf. 3el-forordning 2 nr. 1., og «kopler sammen medlemsstatenes nasjonale transmisjonsnett» i tråd med definisjonen i 3el-forordning artikkel 2 nr. 1.(5) 4el-forordning art. 2 nr. 1. Hybridprosjektenes grenseoverskridende overføringsforbindelser blir da omfattet av definisjonen for «utvekslingsforbindelser» etter gjeldende regelverk.(6) Del 2.4.1. Hybridprosjekter knytter per definisjon havvindparker til markeder i flere land.(7) Del 1.1.1. Ved å inngå i budområder til havs – med utvekslingsforbindelser i flere retninger – gir det økt mulighet for handel. Dermed gis også mer effektiv utnyttelse av nettet. Dette kan tale for å fravike den tradisjonelle landbaserte markedsmodellen, og heller etablere en markedsmodell basert på de fysiske virkelighetene i nettet til havs – OBZ-modellen.

4.2.2 Krav til utformingen av budområder

OBZ-modellen må videre oppfylle de rettslige kravene for utforming av budområder. Definisjonen av budområder(8) Del 2.2.2. forutsetter at budområder kan etableres på tvers av landegrenser, som vil være tilfelle ved OBZ-modellen.(9) ACER (2022) s. 2 fotnote 2 om felles «German-Luxembourgish bidding zone». Budområder er et instrument for å maksimere effektiv bruk infrastrukturen. De skal etableres på bakgrunn av prosedyren i CACM artikkel 32.(10) 4el-forordning art. 14 nr. 3: budområder fastsettes «i overensstemmelse med retningslinjerne for kapacitetstildeling og håndtering af kapacitetsbegrænsninger vedtaget på grundlag af artikel 18, stk. 5, i forordning (EF) nr. 714/2009» altså CACM. Etter CACM artikkel 33 nr. 1 bør utforming av budområder ta i betraktning «nettsikkerhet» jf. bokstav a, «samlet markedseffektivitet» jf. bokstav b og budområdenes «stabilitet og robusthet» jf. bokstav c.

For det første vil «nettsikkerhet» stille krav til «driftssikkerhet og forsyningssikkerhet» og relativ sikker «beregningen av utvekslingskapasitet».(11) CACM artikkel 33 nr. 1 bokstav a i henholdsvis punkt i og ii. Under OBZ-modellen er det rettslig sett tale om en kombinasjon av havvindparker og utviklingsforbindelser. All overføring og handel foregår da på kraftbørsen,(12) Del 2.2.3. og både drift og beregning av utvekslingskapasitet vil samordnes av kapasitetsreglene. Det taler for at budområder til havs sikrer «nettsikkerhet», i henhold til CACM artikkel 33 nr. 1 bokstav a.

Når det gjelder «samlet markedseffektivitet» i bokstav b siktes det til «økonomisk effektivitet», konkurransehensyn og prissignaler. Det er en forutsetning i CACM fortalen punkt 11 om «[b]udområder som gjenspeiler fordelingen av tilbud og etterspørsel».(13) Sml. 4el-forordning fortalen punkt 19: «Bidding zones reflecting supply and demand distribution are a cornerstone of market-based electricity trading and are a prerequisite for reaching the full potential of capacity allocation (...)» For budområdet til havs vil det si marginalverdien.(14) Del 2.2.2. Videre vil prisene fastsettes på bakgrunn av den høyeste områdeprisen i tilknyttet budområde med tilgjengelig overføringskapasitet. Prisen i budområdet til havs og utsendelsen fra havvindparken, vil være et resultat av «priskoplingsalgoritmen». Dette defineres i CACM artikkel annet ledd nr. 28 som «algoritmen som brukes ved felles dagen-før-markedskopling for samtidig matching av ordrer og tildeling av utvekslingskapasitet mellom budområder». Budområder til havs gir dermed «samlet markedseffektivitet», i tråd med CACM artikkel 33 nr. 1 bokstav b.

Kravet til «stabilitet og robusthet» i CACM artikkel 33 nr. 1 bokstav c tilsier at budområde «over tid» skal sikre «ensartet» kapasitetsberegning i alle tidsrammene.(15) CACM artikkel 33 nr. 1 bokstav c punkt i-iii. Et budområde til havs vil kun bestå av utvekslingsforbindelser, slik at alle overføringer rettslig sett bare vil være resultat av handel i alle tidsrammene. Etter bokstav c punkt iv tas det hensyn til «hvor og hvor ofte flaskehals finner sted». I 4el-forordning artikkel 14 nr. 1 er det eksplisitt sagt at «[a]fgrænsningen af budområder skal bygge på langsigtede, strukturelle kapacitetsbegrænsninger». Avgrensningen av budområder til havs etter strukturelle flaskehalser «reduserer eksisterende flaskehalser» i et langsiktig perspektiv.(16)CACM artikkel 33 nr. 1 bokstav c punkt iv. Følgelig vil OBZ-modellen oppfylle regelverkets kriterier for robusthet og stabilitet.

Samlet sett viser dette at utformingen av budområder til havs oppfyller de rettslige kravene for utforming av budområder.

4.2.3 Krav til virkningsfull og sikker integrering

Ved utforming av markedsoppsettet for hybridprosjekter, vil et viktig formål være å kunne integrere variable mengder havvindproduksjon i eksisterende elektrisitetsmarkeder, på en virkningsfull og sikker måte. Integrasjon vil gi havvindprodusentene tilgang til alle markedstidsrammene, slik at kraftproduksjonen kan omsettes. Det beror på fordeling av havvindparkene til bestemte budområder, og hvordan kapasitet mellom disse budområdene tildeles.(17) 3el-forordning art. 16 nr. 1. 4el-forordning art. 16 nr. 1. Markedsoppsettet må etter CACM artikkel 3 bokstav e og j sikre «rettferdig og ikke-diskriminerende» behandling og «tilgang til utvekslingskapasitet».

Under dagens HM-modell byr radialtilkoblede havvindparker sin elektrisitet normalt uten begrensninger inn til hjemmemarkedet, og vil kun være koblet til dette budområdet. Hybridtilkoblede havvindparker under HM-modellen vil derimot jevnlig utsettes for fysiske flaskehalser i retning hjemmemarkedet som følge av kapasitetsreglene.(18) Del 3.3.2. Slik mulig diskriminering av havvindparkene oppfyller dermed ikke regelverkets integreringskrav.

Ved at forbindelsene i budområdet til havs rettslige kategoriseres som utvekslingsforbindelser, oppfylles kravet til utvekslingskapasitet gjennom kapasitetsreglene. Når budområdet til havs struktureres etter den fysiske virkeligheten i nettet vil kravet om ikke-diskriminering også sikres. Egne budområder til havs kan dermed være et alternativ for en virkningsfull og sikker integrering av hybridprosjekter i IEM.

4.2.4 Rettslig sett mulig å etablere budområder til havs

Implementering av OBZ-modellen medfører at begrepet hybridforbindelse(19) Som innebærer infrastruktur med dobbel funksjonalitet i form av transmisjonskapasitet og utviklingskapasitet. ikke lenger er like aktuelt. En mer passende beskrivelse for avhandlingens videre analyse er hybridprosjekter siden alle forbindelsene vil være utvekslingsforbindelser.(20) Se del 1.1.1 om begrepsskillet mellom hybridprosjekter og hybridforbindelser. På denne måten løses usikkerheten rundt rettslig klassifisering av den delen av forbindelsen som går fra havvindparken og inn til land.

Samlet sett illustrer analysen i del 4.2 at det rettslig sett er teoretisk mulig å gjennomføre en endring fra HM-modellen til OBZ-modellen, i henhold til rettslige krav for markedsoppsett. Det er imidlertid ikke garantert at etableringen av OBZ-modellen, i tråd med gjeldende regelverk, i praksis vil være rettslig gjennomførbart. Det avhenger av andre kriterier enn kravene for markedsoppsett. Det er flere kriterier som kan være av betydning, som vil bli analysert videre i del. 4.3.