5.4 Forsikringsdekning av inngrep av statsmakt
525/2019

5.4 Forsikringsdekning av inngrep av statsmakt

Et siste eksempel på den balanserte og dynamiske produktutviklingen i NP er endringen i Versjon 2019 for dekningen av inngrep av statsmakt. Løsningen i tidligere planer var at inngrep av statsmakt generelt var ekskludert fra sjøfarefeltet etter § 2-8 (b), mens oppbringelse, konfiskasjon og andre lignende inngrep av fremmed statsmakt var dekket av krigsfarefeltet etter§ 2-9 første ledd (b). Fra 2019 er regelen at NP § 2-8 unntar «oppbringelse, konfiskasjon, ekspropriasjon og andre lignende inngrep som foretas av egen statsmakt så fremt dette inngrepet er gjort for å fremme overordnede politiske målsetninger» i (b) og rekvisisjon i (c), mens § 2-9 første ledd (b) omfatter «oppbringelse, konfiskasjon, ekspropriasjon og andre lignende inngrep som foretas av fremmed statsmakt, så fremt dette inngrepet er gjort for å fremme overordnede nasjonale eller overstatlige politiske målsetninger».

Dette innebærer at inngrep av egen og fremmed statsmakt som ikke er gjort for å fremme overordnede politiske målsetninger er omfattet av sjøfarefeltet. Dekningen omfatter arrest og tilbakeholdelse for å sikre overholdelse av f.eks. regler om import, fiskeri, toll, valuta, sikkerhet og annet. Bestemmelsen representerer en klargjøring og til en viss grad en utvidelse av dekningen. Begrunnelsen er først og fremst rederienes behov for forsikringsdekning for skip som blir arrestert i sjøen og/eller tilbakeholdt i havn av fremmed statsmakt begrunnet med brudd på denne typen regler, men hvor tilbakeholdelsen trekker ut og etter nordisk rett har karakter av myndighetsmisbruk eller korrupsjon. Dekningen er imidlertid generell og forutsetter ikke at tilbakeholdelsen har en slik karakter. En tilsvarende dekning finnes ikke i engelsk forsikring mot sjøfare, og er eller heller ikke omfattet av de engelske krigsforsikringsvilkårene.(1) Se nærmere Trine-Lise Wilhelmsen, Cover for intervention by state power in the Nordic Plan from 2019: a fair and timely compromise, Journal of International Maritime Law 24 2018 s. 1 flg., særlig s. 15. Også de franske sjøfarevilkårene har generelle unntak for inngrep av statsmakt som medfører at denne risikoen ikke er omfattet,(2)FMIP 1.2.3 nr. 3 og 4. men her inkluderer krigsfareforsikringen inngrep av fremmed statsmakt uavhengig av formål eller motiv.(3)FMIP section I 1, c) og d) jf. 2 a).