5.3 Forsikringsdekning av konstruksjons- og materialfeil
Det tradisjonelle synspunktet var at kaskoforsikring for skip ikke skulle inkludere konstruksjons- og materialfeil. Sikredes valg av konstruksjon og materialer ved bygging av skip er en forretningsbeslutning basert på risikobetraktninger. Sikrede kan velge en ny konstruksjon for å oppnå driftsmessige fordeler, men tar samtidig en risiko for at konstruksjonen ikke er tilstrekkelig testet, og derfor kan føre til et havari. Det er derfor påregnelig at det kan inntreffe et havari, og dette bør ikke være assurandørens risiko.(1)Wilhelmsen/Bull s. 299. Det kan også anføres at det enkelte rederiets valg av konstruksjon og materialer ikke er en risiko som bør utjevnes over alle forsikringstakerne. Skader som følge av konstruksjons- og materialfeil bør derfor ikke forsikres.
En slik tradisjonell tilnærming er brukt i de franske vilkårene, som har et generelt unntak for «inherent vice».(2)FMIP 1.2.1 A/ 3) og Commentaries s. 6 under 2.1 første kulepunkt.
De engelske og nordiske vilkårene har derimot dekning for konstruksjons- og materialfeil, jf. ovenfor under punkt 3.4. I NP er reglene begrunnet med at konstruksjons- og materialfeil kan føre til omfattende havari. Både tidspunktet for og omfanget av slike skader kan være upåregnelige og det kan derfor være hensiktsmessig å utjevne denne risikoen gjennom forsikring fremfor at sikrede uten varsel må dekke et omfattende tap det ikke er budsjettert for.(3) Wilhelmsen/Bull s. 299–300. Den nordiske dekningen går imidlertid som nevnt lenger enn den engelske ved at man ikke bare dekker skader på andre deler av skipet som følge av feilen, men også normalt skade på den delen som ikke var i forsvarlig stand.