3.2 Den generelle beskrivelsen av farefeltet
525/2019

3.2 Den generelle beskrivelsen av farefeltet

Farefeltet definerer hvilke farer forsikringen omfatter. Man sondrer her mellom «all risks» prinsippet, som betyr at forsikringen omfatter alle farer interessen utsettes for og som ikke er spesielt unntatt, og «named perils» prinsippet, hvor forsikringen omfatter de farer som er listet opp, men ikke andre farer. Formuleringene «all risks» og «named perils» refererer til de ansvarsbærende klausuler. Begge prinsippene suppleres med unntaksbestemmelser hvor visse definerte farer er unntatt.

All risks klausulen i NP § 2-8 lyder som følger:

§ 2-8. Farefeltet ved forsikring mot sjøfare

En forsikring mot sjøfare omfatter alle farer som interessen blir utsatt for, med unntak av:

De aktuelle unntakene gjelder fare som er dekket under forsikring mot krigsfare etter § 2-9 i (a), visse inngrep av egen statsmakt i (b), rekvisisjon i (c), insolvens/manglende betalingsevne i (d) og atomrisiko i (e). De franske vilkårene har en tilsvarende enkel struktur.(1)FMIP 1.1.1 første setning.

De vilkårene i IHC som samsvarer med NP § 2-8 lyder som følger:

2 PERILS

  • 2.1

    This insurance covers loss of or damage to the subject-matter insured caused by

    • 2.1.1

      perils of the seas, rivers, lakes or other navigable waters

    • 2.1.2

      fire, explosion

    • 2.1.3

      violent theft by persons from outside the vessel

    • 2.1.4

      jettison

    • 2.1.5

      piracy

    • 2.1.6

      contact with land conveyance, dock or harbour equipment or installation

    • 2.1.7

      earthquake, volcanic eruption or lightning

    • 2.1.8

      accidents in loading, discharging or shifting cargo, fuel, stores or parts

    • 2.1.9

      contact with satellites, aircraft, helicopters or similar objects, or objects falling therefrom.

  • 2.2

    This insurance covers loss of or damage to the subject matter insured caused by

    • 2.2.1

      bursting of boilers or breakage of shafts but does not cover any of the costs of repairing or replacing the boiler which bursts or the shaft which breaks

    • 2.2.2

      any latent defect in the machinery or hull, but does not cover any of the costs of correcting the latent defect

    • 2.2.3

      negligence of Master, Officers, Crew or Pilots

    • 2.2.4

      negligence of repairers or charterers provided such repairers or charterers are not an Assured under this insurance

    • 2.2.5

      barratry of Master, Officers or Crew provided that such loss or damage has not resulted from want of due diligence by the Assured, Owners or Managers.

….

Også disse vilkårene har unntak for krigsrisko, inngrep av statsmakt og atomrisiko.(2)IHC cl. 29, 30 og 31.

I utgangspunktet er forskjellen mellom disse to reguleringsteknikkene betydelig. En nærmere analyse av disse vilkårene viser imidlertid at forskjellen ikke er så stor som man skulle tro, fordi de fleste farer som er aktuelle for driften av et skip er listet opp i de engelske vilkårene.(3)Wilhelmsen/Bull s. 78–88. Det er derfor ganske illustrerende for forskjellen mellom den nordiske og engelske risikobeskrivelsen at man på en linje kan si omtrent det samme som hele den engelske klausulen.